Kennis delen in de praktijk

Kennis delen in de praktijk

Abonnementkosten: € 23.00
Beschrijving: "De auteurs beschrijven vormen van kennisdelen die zij bij een aantal grote bedrijven in Nederland zijn tegengekomen. Daarbij onderscheiden zij het vergaren, het uitwisselen en het ontwikkelen van kennis. Kritische aandacht wordt besteed aan de problemen die organisaties tegen komen wanneer kennis delen tot expliciet beleid wordt verheven. Op basis van de praktijkervaringen die zij bestudeerd hebben, stellen de auteurs dat een âkennisperspectiefâ hiervoor een noodzakelijk voorwaarde is. Dit houdt in dat het delen van kennis moet bijdragen aan het bereiken van de ondernemingsdoelstellingen en ingebed moet zijn in de reguliere arbeidsprocessen. Alle betrokkenen in een organisatie moeten het delen van kennis als een essentieel onderdeel van het dagelijks werk zien. Kennisdeling wordt zo routine in plaats van een extra activiteit.Kennis delen in de praktijk is bedoeld voor verschillende groepen managers. Nog steeds blijken in veel bedrijven HRM managers en IT managers weinig met elkaar te spreken over complexe onderwerpen als kennisdeling. Toch kunnen ze veel van elkaar leren waar het gaat om technologie enerzijds en motivatie van medewerkers anderzijds. Dit boek slaat een brug naar beide groepen managers.Een belangrijke doelgroep is ook het algemeen management. Zij kunnen zien hoe andere bedrijven omgaan met kennisdeling. Daarom staat in dit boek de praktijk centraal. Het helpt algemeen managers hun ideeën te vormen en de verantwoordelijken voor kennisdeling en -initiatieven de juiste vragen te stellen.Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste deel besteedt aandacht aan concepten als kennis, kennismanagement, organisatorisch leren en kennisdelen. In het tweede gedeelte komen elf praktijkgevallen van kennis vergaren, uitwisselen en ontwikkelen aan bod.De analyse van deze praktijkgevallen vindt plaats in het derde deel. Met een kritisch oog wordt gekeken naar drie aspecten die voor het kennisperspectief van belang zijn: het managen van kennis , het organisatorisch leren en de rol van ICT. De auteurs onderscheiden hierbij een drietal valkuilen en laten zien welke factoren doorslaggevend zijn voor het succes van kennisdelen met behulp van ICT. Het boek eindigt met aanbevelingen voor het management om in hun organisatie het kennisperspectief gestalte te geven."

Dit artikel wordt u aangeboden door: Wannaboeks-Algemeen
Mail dit artikel naar een vriend / kennis / familielid

© 2024 Boeken koop je op boekshoponline.nl  |  Wij hebben momenteel 82119 artikelen in ons bestand