Sturing van publieke dienstverlening

Sturing van publieke dienstverlening

Abonnementkosten: € 33.50
Beschrijving: Hervormingen binnen de publieke sector zorgen niet vanzelf voor een betere dienstverlening aan de burger. De introductie van marktwerking leidt niet tot meer tevreden burgers, de privatisering van overheidsbedrijven leidt tot veel weerstand.Hoe komt dat?Liggen de vruchten van de hervormingen in het verschiet en zijn de burgers te ongeduldig? Reorganisaties zorgen immers altijd voor een tijdelijke terugval in de dienstverlening. Maar misschien is het probleem fundamenteler en deugen de hervormingsconcepten niet.Een feit is dat hervormingen in de publieke dienstverlening complex zijn. Het gaat om meer dan de vraag wie de eigenaar is. Hervormingen gaan ook over de mogelijkheden van marktwerking, de effectiviteit van overheidsbeleid en percepties van de samenleving. Centraal staat de vraag hoe publieke dienstverleners tot betere prestaties kunnen worden geprikkeld. In dit boek wordt voor de lezer de complexiteit van de hervormingen ontleed, mede aan de hand van de privatiseringsprocessen bij de NS en in de elektriciteitsector. De analyse beperkt zich niet alleen tot terugkijken. Er worden ook kaders aangereikt om toekomstige hervormingen te beoordelen en in te richten. Deze kaders zijn niet niet alleen relevant voor de in het boek behandelde netwerksectoren, maar ook voor hervormingen in andere delen van de publieke dienstverlening. In sectoren als onderwijs, gezondheidszorg en sociale woningbouw komen marktprikkels, regulering en het eigendom volop aan de orde.Sturing van publieke dienstverlening is verplichte kost voor beleidsmakers bij de overheid. Met de aangereikte kaders kunnen politici en ambtenaren hun hervormingsbeleid robuuster maken. Managers van bedrijven in de publieke dienstverlening krijgen met dit boek meer grip op de ingewikkelde politiek-bestuurlijke omgeving waarin zij opereren. Tot slot is het boek voor onderzoekers en onderwijsgevenden van belang omdat de praktijk van het hervormingsbeleid op een systematische manier wordt behandeld.Maarten Veraart (1952) werkt als organisatieadviseur bij Andersson Elffers Felix (AEF) en heeft jarenlange advieservaring met veranderingsprocessen in de publieke dienstverlening.

Dit artikel wordt u aangeboden door: Wannaboeks-Algemeen
Mail dit artikel naar een vriend / kennis / familielid

© 2024 Boeken koop je op boekshoponline.nl  |  Wij hebben momenteel 82119 artikelen in ons bestand