Zin in zin VWO

Zin in zin VWO

Abonnementkosten: € 26.90
Beschrijving: Meld u bij Uitgeverij DAMON aan als gebruiker van deze methode en ontvang direct en gratis (inhoudelijke) ondersteuning.oud isbn: 90 5573 366 0Zin in zin is een methode die op vernieuwende wijze rekening houdt met de onderwijskundige benadering binnen het tweede fase onderwijs.1. Algemene doelstellingZin in zin hanteert als belangrijke doelstelling dat leerlingen hun eigen levensbeschouwelijke en ethische identiteit (verder) ontwikkelen en praktiseren. Daarbij beoogt deze methode dat leerlingen het feitelijk voorkomen en functioneren van levensbeschouwing en ethiek in zowel interpersoonlijke relaties en samenleving als in voor hen relevante beroepssituaties kunnen herkennen, duiden, beoordelen en praktiseren.2. Vernieuwende methode:competentiegericht lerenZin in zin vertrekt bij de overtuiging dat onderwijs competentiegestuurd dient te zijn. Onder competenties wordt het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes verstaan waarover iemand beschikt om taken/rollen in een omschreven praktijksituatie of functie naar behoren te kunnen uitvoeren en zich daarin te ontwikkelen (leervermogen).In de presentatie van stof en opdrachten houdt Zin in zin uitdrukkelijk rekening met de overtuiging dat competenties vooral worden verworven door het oplossen van problemen in zo authentiek mogelijke situaties. Authentieke situaties kenmerken zich door een zo getrouw mogelijke afspiegeling van de persoonlijke levenspraktijk, maatschappelijke praktijk of de latere beroepspraktijk. De problemen worden aan de leerling op neutraal beschreven wijze voorgelegd. Concreet streeft Zin in zin de volgende levensbeschouwelijke en ethische competenties na:Gevoeligheid en motivatie: Leerlingen moeten een zekere mate van motivatie, van betrokkenheid ontwikkelen ten aanzien van levensbeschouwelijke en ethische aspecten van hun persoonlijke, hun maatschappelijke en hun beroepsmatige leven. Zij moeten gevoelig worden voor levensvragen en ethische vragen; voor het belang ervan, voor hun feitelijk voorkomen en hun functioneren. Kennis en inzicht: Aangeleerde basisbegrippen en theorieen kunnen direct of indirect aangewend worden om op een adequate wijze om te gaan met de levensbeschouwelijke en ethische aspecten van het leven.Leerlingen zijn in staat via uiteenlopende wegen informatie te verkrijgen (literatuur, consultatie, internet, cd-roms, etc.) en leren informatie te begrijpen. Dat houdt met name in dat zij in staat zijn informatie in eigen woorden weer te geven en toe te passen op nieuwe situaties.Waarnemen: Leerlingen zijn in staat de geleerde en begrepen informatie toe te passen in hun waarneming van de werkelijkheid: persoonlijk, maatschappelijk en beroepsmatig (vergelijk de profielen in de tweede fase van het VO).Toepassing en duiding: Leerlingen moeten gedrag kunnen duiden. Dat wil zeggen: het toekennen van betekenis aan levensvragen en ethische vragen van zichzelf en van anderen, de vragen die zij in hun waarnemen zijn tegengekomen.Beoordeling en argumentatie: Leerlingen zijn in staat op grond van interne en externe criteria tot beoordeling te komen van levensbeschouwelijke en ethische problemen in hun persoonlijke, maatschappelijke of beroepsmatige leven.Leerlingen leren in hun communicatie onder andere uitdrukkelijk gebruik te maken van argumentatieprocedures.Praktiseren: Leerlingen zijn in staat in aansluiting op bovenstaande competenties aan te geven of en hoe zij het geleerde in het eigen leven (persoonlijk, maatschappelijk en beroepsmatig) een praktische plaats willen geven.Communicatie: Leerlingen zijn in staat met zichzelf (intra) en met anderen (inter) te communiceren inzake levensvragen en ethische vragen. 3. Opzet van de methodeZin in zin kent de volgende opzet: Gezamenlijke hoofdstukken 1. Heeft het leven zin? 2. Verlieservaringen en de zin ervan 3. Inleiding ethiek 4. Zinloos geweld Profielspecifieke themas5. Muziek en levensbeschouwing (C & M) 6. Reclame (E & M, C & M,) 7. Genetische manipulatie bij mensen (C & M, N & T, N & G) 8. Bedrijfsethiek (E & M)Tot slot 9. Werkvormen 10. Index (E & M, C & M, N & T, N & G) InhoudHoofdstuk 1 Heeft het leven zin?Paragraaf 1 Inleiding: een eerste verkenning 5Paragraaf 2 Het woord 'zin' 8Paragraaf 3 Zin in de vorm van vragen 13Paragraaf 4 Waarom streven we naar zin? 17Paragraaf 5 Invullingen van zin 21Paragraaf 6 Hoe komen we aan onze invullingen van zin? 24Paragraaf 7 Een veelheid aan invullingen⦠de vraag naar waarheid 26Hoofdstuk 2 Verlieservaringen en de zin ervanParagraaf 1 Inleiding 29Paragraaf 2 Verlieservaringen 29Paragraaf 3 Verlieservaringen: verschillende benaderingen 35Paragraag 4 Verlieservaringen levensbeschouwelijk benaderd 41Hoofdstuk 3 Inleiding ethiekParagraaf 1 Inleiding 51Paragraaf 2 De ethische optiek 51Paragraaf 3 Ethiek als wetenschap 57Paragraaf 4 Oordelen binnen ethiek: ethische visies 64Paragraaf 5 Ethiek als proces 70Hoofdstuk 4 Zinloos geweldParagraaf 1 Inleiding 79Paragraaf 2 De mens is geweld-ig 79Paragraaf 3 Zinloos geweld 84Paragraaf 4 Zinloos geweld ethisch benaderd 87Paragraaf 5 Een concrete ethische vraag over zinloos geweld 89Hoofdstuk 5 Muziek en levensbeschouwingParagraaf 1 Inleiding: een terreinverkenning 95Paragraaf 2 Geen dag zonder muziek 96Paragraaf 3 Levensbeschouwelijke muziek 100Paragraaf 4 Bijna alle muziek is levensbeschouwelijk 103Paragraaf 5 Zelf aan de slag 107Hoofdstuk 6 ReclameParagraaf 1 Inleiding 109Paragraaf 2 Wat is reclame? 109Paragraaf 3 Reclame en levensbeschouwing 110Paragraaf 4 Reclame en ethiek 120Hoofdstuk 7 Genetische manipulatie bij mensenParagraaf 1 Inleiding 127Paragraaf 2 Informatie over genen en ethiek 127Paragraaf 3 Is genetische manipulatie bij mensen ethisch acceptabel? 134Paragraaf 4 Zelfstudieopdrachten 144Hoofdstuk 8 BedrijfsethiekParagraaf 1 Inleiding 147Paragraaf 2 Waarden en normen in beroep, bedrijf en branche 147Paragraaf 3 Bedrijfsethiek 156Paragraaf 4 Bedrijfsethiek is belangrijk 162Paragraaf 5 Gewetensbezwaren: wat te doen? 166Paragraaf 6 Cases 169Hoofdstuk 9 WerkvormenParagraaf 1 Levensbeschouwelijke en ethische gesprekken 173 Paragraaf 2 Socratisch gesprek 177 Paragraaf 3 De Achterkant van het Gelijk 178 Paragraaf 4 Debatteren 180Paragraaf 5 Een werkstuk maken 1864. Didactische formuleZin in zin is zodanig opgezet dat een zelfstandige toegang van de leerling tot de studietekst mogelijk is. Daardoor is de methode zowel bruikbaar voor docenten die een meer klassieke didactiek hanteren als voor docenten/scholen die opteren voor ver doorgevoerde vormen van zelfstandig studeren. De bijbehorende opdrachten zijn geordend op basis van de genoemde competenties.In de docentenhandleiding worden specifieke competenties per hoofdstuk uitgewerkt. De DAMON-website kan geraadpleegd worden als ondersteuning van de methode.

Dit artikel wordt u aangeboden door: Wannaboeks-Algemeen
Mail dit artikel naar een vriend / kennis / familielid

© 2024 Boeken koop je op boekshoponline.nl  |  Wij hebben momenteel 82119 artikelen in ons bestand